Multimedia Design Expert
Hieronder staan de leerdoelen voor de competentie Multimedia Design tijdens periode 2 van BAD semester 1 2017/2018. Ik neem voor deze competentie 3EC expert punten op.
Leerdoelen
Ik wil leren hoe ik een hulpmiddel kan creëren om mijn mede-studenten en mijzelf te helpen bij Branding.
Ik wil leren hoe ik een hulpmiddel kan ontwikkelen om Branding duidelijker te maken voor de opdrachtgever.
Reflectie
Aan het begin van dit semester merkte ik dat er veel mensen zijn die moeite hebben met Branding. De meeste groepen gingen direct ontwerpen zonder dat er aandacht besteed werd aan de gedachten achter het ontwerp. Om mede-studenten hierbij te helpen ben ik afgelopen semester bezig geweest met het ontwikkelen van het ‘Brand Foundation Model’. Het doel hiervan was om studenten te helpen met het neerzetten van de fundatie voor Branding. De uiteindelijke versie van dit model is te vinden in de bijlage.

Om dit model te maken ben ik eerst gaan kijken naar voorbeelden op verschillende portfolio’s om te kijken hoe experts de fundatie van Branding toelichten. Uit deze voorbeelden heb ik de verschillende stappen genoteerd.

Om te testen of dit stappenplan werkte heb ik deze toegepast in het project Duesse. Hier heb ik, samen met Stijn en Lars, de fundatie neergezet voor de Branding aan de hand van de eerste versie van dit model. Dit was toen nog een simpel tekstdocument. Hier bleek dat het model erg waardevol was.Achteraf bleek dat er soms te veel focus lag op terminologie; dit bleek na het tussentijdse assessment ook. Het verschil tussen kern,- en merkwaarde bleek niet relevant en is er dus ook uit gehaald. Ook was soms het stappenplan niet duidelijk, daarom zijn er beschrijvingen toegevoegd aan de stappen.

De tweede keer dat ik dit model getest heb is bij een project voor mijn eigen bedrijf; Belhamels. Omdat ik bij dit project veel samenwerkte met de opdrachtgever kwam ik erachter dat er een aantal stappen waarbij het gunstig was om deze in samenwerking te doen met de opdrachtgever. Ook liet deze test mij inzien dat dit model erg handig is voor de communicatie met de opdrachtgever, aangezien het makkelijker is om iets uit te leggen aan de hand van een model.

De derde, en voor nu laatste, keer dat ik het model getest heb was tijdens het project Suksawat. Ik heb het model samen met Sjoerdtje ingevuld om fundatie neer te zetten. Ook hebben wij die uitwerking gebruikt om de branding uit te leggen aan de opdrachtgever. Ook daar bleek het model erg waardevol voor.

Na het model getest te hebben in drie verschillende projecten heb ik het uitgewerkt tot een canvas. Hiermee hoop ik dat het makkelijker te gebruiken is door mijn mede-studenten. Het canvas zou een mooie tool zijn om te gebruiken in de pré-minor voor BAD komend semester. Dit zou mij ook de kans bieden om het eventueel nog verder te ontwikkelen.
Voorbeelden van de uitwerking van dit model zijn te zien op somd.nl/suksawat-brand-design, somd.nl/belhamels-brand-design en somd.nl/duesse-1.